כל מה שצריך לדעת לפני שיורדים לשטח (המדריך המלא לרוכב השטח האמיץ)

אתם, חיות שטח שכמוכם, לא זקוקים לשום דבר מלבד הרכב, השטח והבנזיניה.

אחח האוויר, אחח תחושת החופש, אחח הסיפור שתריצו אחר כך.

אלא אם כן נתקעתם (מי לא האמין לחזאי היום בבוקר?), וכעת אתם לא הולכים לשום מקום. וגם – הלך הסיפור.

למה זה קרה דווקא לי?
הסיטואציות רבות וידועות:

הגלגל חפור בבוץ (כי "אין מצב שאני לא עובר לצד השני"), 2 הגלגלים מסתובבים באוויר (כי "לא ידעתי שככה מתנהגת תעלה"), הרכב עמוק בדיונה (כי "זה כולה חול").

ברוב המקרים, ובישראל כמו בישראל – יהיה שם מישהו לידכם.

סיפורי חילוץ ג'יפים תקועים על ידי ג'יפים מצילים, יוצרים בונדינג לכל החיים עם אחים לשטח, ומהווים חומר גלם מעולה, לסיפורי מורשת קרב מסמרים.

אבל מה עושים כאשר הג'יפ תקוע, כלומר ממש תקוע, ואין זכר לג'יפ מחלץ בסביבה הקרובה, בזמן הקרוב?

או אז,
כנראה תזדקקו למנה גדושה של יכולת הרגעה עצמית, סבלנות ומעט כלי חילוץ בסיסיים.

וכן, גם טלפון נייד. זה חשוב.

מהי הסיבה העיקרית הגורמות לרכבי שטח – להיתקע בשטח?

בגדול, רכבי שטח תקינים ומטופלים, מתוכננים לעמוד בתנאי שטח קשים.
ולכן ברוב המקרים, הסיבה העיקרית לרכבי שטח תקועים, הם הנהגים עצמם.

ובצדק.
אחרי הכול – לשם מה התכנסנו כאן היום, אם לא על מנת לגבור על הבולדר?

אבל – הלצות קלות בצד.

רכב שטח תקוע יוצר מצב שאינו נוח, נכון –  אולם עלול להידרדר למצב מסוכן, ולכן, אם בכל זאת הנכם מתכוננים לחילוץ עצמי, שימו לב כי יש לידכם את הכלים הבאים:

1. שיקול דעת ומיומנויות מדיטציה משופרות חילוץ ג'יפים עצמאי מיועד לאנשים שקולים ורגועים בלבד.

למה?

כי חילוץ פוחז וחסר מחשבה לא רק שעלול להרע את מצבכם, אלא גם לעלות לכם הרבה מאד כסף.

אז אחרי שקיללתם וקיללתם שוב, תרגיעו.

ראיתי יותר מדי מצבים בהם יותר מאשר היה קל לרכב להיתקע – ככה קל היה לבעל הרכב לדרדר את הסיטואציה.
זה לא המקום להוכחת גבריות או כישורים שאינם קיימים. חכו עם זה למקום וזמן אחר.

אז,
אם אתם מבינים שאתם במצב לא משהו – אל תיסעו מהר יותר, אל תילחמו עם ההגה ובעיקר – אל תתעקשו עם שטח קשוח הוא ינצח אתכם.

נתקעתם?

מה שעושים דבר ראשון, זה להירגע, ולחכות.

במצב האופטימאלי, יגיע רכב שטח נוסף ויסייע לכם להיחלץ.

כאמור, הארץ קטנה ושבילי ג'יפים בה מעט – דבר המבטיח שמתישהו, גם אם זה יקרה "רק" מחר, הוא יבוא.

מה שמוביל למצרך השני ברשימה.

2. בקבוקי מים (6 של 2 ליטר כל אחד, לפחות) ואולי גם אוכל

אם אינכם מהאנשים הסבלנים, תרצו ודאי לצאת לטיול קצר. לציוויליזציה, למשל.

גשם, שלג, ענני סופה – אל תטעו. לא משנה כמה חורפי מזג האוויר, מים אתם צריכים לשתות.

אין מצב לרדת לטיול שטח קצר ככל שיהיה, בטח במזג אויר בלתי צפוי, ללא אספקה מסודרת של מים טריים.

רבים הסיפורים על נתקעים בודדים שנאלצו לקחת תרמיל, לארגן מקל ולתור אחר הכביש הקרוב ביותר לשביל הבוצי. קטנה קטנה הארץ, אבל לעיתים טיול כזה עלול לקחת שעות רבות.

אם בכל זאת החלטתם להיכנס בשטח ראש בראש, אתם תצטרכו –

3. את חפירה

את חפירה היא גלגל הצלה.

התחפרתם וכעת הרכב לא זז?
הניפו זרועות, שנסו שרירים ולכו קחו לכם את האת.

נסו לחפור מעט עם את החפירה מקדימה ומאחור לגלגל, וחזרו לרכב.
ועכשיו, עדינות.

עדיין לא זז?
הרימו את הרכב ונסו לשטח את הקרקע שמתחת לגלגל.

עדיין לא זז?

אתם יכולים:
א. לוותר ולהתקשר לחילוץ
ב. לעבור לשלבים מתקדמים יותר, אולם רק אם יש ברשותכם ידע, מיומנות, ניסיון וכלי חילוץ תקינים.

כלי חילוץ בסיסיים

כל רכב שטח היורד לשטח באופן תדיר, (ולא כזה שנרכש רק בשביל השופוני) – עתיד להיתקע.
השטח פשוט מפתה מדי.

ולכן, על כל בעל רכב שטח בטרם רדתו לטעום את האדמה,  לעבור סדנא לחילוץ עצמי, כמו גם להצטייד בארגז כלים בסיסי או מורחב, העיקר שיהיה עם מה לעבוד.

מה כולל ארגז כלים בסיסי לחילוץ חובבני (אבל למי אכפת – זה עובד)?

1. ערכת עזרה ראשונה

2. ערכת חירום – נרות, גפרורים, פנסים, בטריות רזרביות, מטען רזרבי, ערכת סימון חירום

3. רצועות חילוץ, כבלי גרירה וארבע שקלים רצוי של חברה מוכרת. היי ליפט, מפתח ונטילים ושעון למדידת לחץ האוויר בגלגלים.

4. נוזלי קירור ודלק רזרביים

5. כבלים להנעת הרכב

6. ככפות עבודה ובגדי החלפה

7. ארגז כלים ובו כלים בסיסיים: מפתחות, בוקסות, קומפרסור לרכב, אומים, מברגים, אזיקוניםודי ברור מאליו אבל שיהיה

8. גלגל רזרבי תקין!

מהניסיון האישי שלי הטעות שרוב הגי'פאים המתחילים עושים או יותר נכון לא עושים זה להוריד לחץ אוויר בגלגלים, במיוחד בדיונות ובחוף הים.